Obecne tendencje w budownictwie sprawiają, że dbałość o przytulne ciepło staje się jednym z najważniejszych elementów tworzenia różnego rodzaju inwestycji. Sposób ogrzewania określany jest już na etapie projektu lub wstępnych prac budowlanych, dlatego jeżeli wybór pada na ogrzewanie olejami grzewczymi, konieczne staje się przygotowanie miejsca na przechowywanie paliwa, jak również stosownego kotła grzewczego. Ostateczna decyzja zależeć jednak musi od wyboru rodzaju olejów grzewczych jakie chcemy wykorzystać. Oczywiście wraz z nimi określane jest przygotowanie pomieszczeń oraz właściwa instalacja przewodów kominowych.

Istnieje wiele rodzajów olejów grzewczych, a każdy z nich, należy dopasować przede wszystkim do tego jaka jest ich dostępność i cena danego paliwa, jakie są koszty zakupu adekwatnego do ich stosowania kotła, wielkości budynku w jakim zamierzamy stosować określony typ ogrzewania, a także mieć na uwadze względy ekologiczne. Wszystkie te elementy musimy zweryfikować w pierwszej kolejności. Oczywiście nie mniej ważna jest wygoda i komfort obsługi danego rodzaju urządzenia wykorzystującego oleje grzewcze, w tym możliwość sterowania automatycznego.

Opalanie olejem grzewczym w domach jednorodzinnych i mniejszych budynkach zalecane jest w postaci lekkiego rodzaju oleju opałowego, który wykazuje obniżoną zawartość siarki. To rodzaj wyjątkowo wydajny pod kątem spalania.

Innymi rodzajami są oleje opałowe średnie oraz ciężkie. Są one podobnie jak powyższy typ produktem ubocznym rafinacji ropy naftowej, jednak stosowane są głównie w przemyśle, dlatego najlepiej sprawdzają się w dużych zakładach produkcyjnych, elektrociepłowniach i im podobnych, gdyż zapewniają dużą wydajność i spełniają wymagania ogromnych powierzchni.

Oleje grzewcze można podzielić również pod kątem:

  • kaloryczności, czyli wartości opałowej – określa ona ile ciepła możemy uzyskać ze spalenia 1 kilograma paliwa – im suma ta jest wyższa, tym mniejsze zużycie paliwa. Dobry olej ma minimum 42MJ/kg,
  • gęstości oleju – im większa, tym bardziej szkodliwa dla instalacji, stąd może nieść ryzyko częstszych przeglądów, a nawet wymiany instalacji,
  • lepkości czyli temperatury przetłaczania oraz transportu – nazbyt duża lepkość to gorsze parametry rozpylania,
  • temperatury płynięcia – tutaj możemy określić jak dużą odporność wykazuje paliwo na niskie temperatury,
  • zawartość siarki – jej duża ilość to zwiększona szkodliwość dla zdrowia i środowiska.